احتمال برگشت عوارض کرونا پس از بهبودی

به گزارش راوه بلاگ، ایمان قاسم زاده متخصص عفونی و فلوشیپ نقص ایمنی درباره اینکه گزارش هایی وجود دارد مبنی بر اینکه بعضی از بیماران کرونایی پس از بهبودی بعد از چند روز دوباره دچار علائم شدید شده و در آی سی یو بستری می شوند، علت این موضوع چیست؟ گفت: در سیر بیماری کووید 19 وقوع هر مساله ای احتمال دارد.

احتمال برگشت عوارض کرونا پس از بهبودی

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: این بیماری را به سه فاز تقسیم نموده اند به طوری که 5 تا 6 روز اول بیماری را فاز اول، فاز دوم از روز ششم بیماری تا روز 14 و بعد از آن تا روز بیست و یکم و حتی بیشتر را فاز سوم نام گذاری نموده اند و بیشترین خطر در مرحله دوم و سوم است، اما مرحله دوم خطرش خیلی بیشتر است.

این متخصص عفونی و فلوشیپ نقص ایمنی عوارض بیماری در مرحله دوم را زیاد دانست و بیان کرد: در فاز دوم بیماری عوارض التهابی و ترومبوتیک (لخته خون) برای ما مهم است و هیچ کس نمی تواند پیش بینی کند که عوارض ترومبوتیک بعد از ترخیص به وجود نیاید یا عوارض التهابی آن بعد از 14 روز به سرانجام می رسد، بنابراین در دوران نقاهت و درمان همه این موارد احتمال دارد و عجیب نیست که فردی پس از ترخیص به علت یکی از این عوارض یا مسائل مرتبط با کووید 19 دوباره بستری گردد.

وی اضافه نمود: موارد انگشت شماری نیز وجود داشته که پس از گذشت 21 روز از بیماری دوباره بیمار و بستری شده اند لذا بستری شدن دوباره فرد مبتلا پس از ترخیص از بیمارستان دور از انتظار نیست و نباید تصور کرد که پس از ترخیص، بهبودی کامل یافته اید و هیچ اتفاقی رخ نمی دهد، البته بیش از 90 درصد افراد پس از گذراندن دوران نقاهت (21 روز بیماری) بهبودی پیدا می نمایند.

استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به این سوال که چه مواردی باید توسط بیمار در دوران نقاهت و پس از ترخیص از بیمارستان رعایت گردد تا دوباره حالش وخیم نگردد؟ گفت: بهترین اقدام همان رعایت دستورات پزشک معالج است، زیرا عوارض بیماری در افراد متفاوت است و همچنین استراحت، غذای مناسب و مصرف میوه و مایعات باید انجام گردد.

وی با تاکید برآنکه کووید 19 هیچ درمانی ندارد، اظهار کرد: همه دارو هایی که اکنون استفاده می گردد فقط مشاهده شده که بر بهبودی بیماری کووید 19 تاثیراتی داشته اند و هیچ درمان قطعی برای کرونا وجود ندارد.

قاسم زاده در خصوص اینکه آیا این عوارض دیرهنگام مختص کرونای جهش یافته انگلیسی است یا خیر، تاکید نمود: عوارض تاخیری و دیرهنگام در انواع کرونا ها وجود داشته و مختص به نوع جهش یافته انگلیسی نیست.

وی ادامه داد: هر چند وقت یک بار نوع جهش یافته ویروس از هر گوشه جهان پیدا می گردد و ممکن است یکسری پیامد ها داشته باشد.

این متخصص بیماری های عفونی در پاسخ به این شبهه که گفته می گردد اکسیژن خون زیر 80 باعث مرگ فرد می گردد، نیز گفت: هر چه اکسیژن خون از 94 پایین تر بیاید، خطر بیشتر است، اما فردی که اکسیژن خون آن بالای 88 و زیر 94 باشد، بستری و اقدامات درمان روی او انجام می گردد، اما استرس ما در این مورد کمتر است.

وی اضافه نمود: اگر اکسیژن خون از یک حدی پایین تر بیاید بیمار به ICU منتقل می گردد و اگر اکسیژن خون از حدی کمتر گردد دیگر اقدامات ما در آی سی یو نیز پاسخگو نیست و در اکسیژن های پایین تر مرگ و میر بیشتر خواهد بود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: فرارو
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2288

به "احتمال برگشت عوارض کرونا پس از بهبودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال برگشت عوارض کرونا پس از بهبودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید