احیای 4 رشته صنایع دستی گلستان در سالجاری

به گزارش راوه بلاگ، خبرنگاران/گلستان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: احیای 4 رشته بومی صنایع دستی استان طی سال جاری در دستور کار معاونت صنایع دستی قرار گرفته است.

احیای 4 رشته صنایع دستی گلستان در سالجاری

احمد تجری گفت: تنوع اقوام و فعالیت 80 رشته صنایع دستی در استان گلستان موجب شده تا محصولات تولیدی هنرمندان این استان از لحاظ کیفیت و تنوع در جایگاه مطلوبی قرار داشته باشد.

او گوی افزود: معاونت صنایع دستی استان اقدامات مطالعاتی و پژوهشی برای رشته های سنتی و قدمت دار استان را که پیشینه تاریخی دارند اجرایی کرده و پس از شناسایی استادکاران قدیمی و شاخص از طریق آموزش به علاقه مندان بستر را در راستای ترویج رشته های در حال فراموشی فراهم می سازد.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان بیان کرد: بر اساس نیازسنجی ها و اولویت های در نظر گرفته شده در سال جاری احیای 4 رشته پالان دوزی، چاپ سنتی (باتیک)، لاک تراشی و نمد سیاه رودبار در دستور کار معاونت صنایع دستی استان قرار گرفته است، اما با توجه به سهمیه ای که به استان اختصاص داده می شود هر سال یک رشته در وزارت میراث فرهنگی مطرح و مورد تایید قرار خواهد گرفت.

تجری بیان نمود: از مسائل و عوامل اصلی فراموشی صنایع دستی اصیل و بومی هر استان می توان به تغییر سلیقه ها، کاهش تقاضا برای تولید و در نتیجه تعطیلی کارگاه ها، بازاریابی نادرست، عدم استفاده از طراحی کاربردی محصولات اشاره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان یادآور شد: تا به امروز 11 رشته صنایع دستی مناطق گوناگون استان احیا شده و تلاش می کنیم فرایند بازتولید این هنرهای سنتی بومی همچنان تداوم یابد. لباس سنتی شاهکوه، زیارت و سرکلاته خرابشهر، ابریشم بافی ترکمن، رودوزی سنتی (بلیش دوزی)، صنایع دستی فلزی، صنایع دستی حصیری، سفال گرگان و نساجی سنتی گنبدکاووس از جمله رشته های احیا شده گلستان در سال های اخیر است.

به گزارش خبرنگاران به نقل از میراث فرهنگی گلستان، تجری در خاتمه آموزش، حضور در نمایشگاه ها، طراحی محصولات کاربردی، شرکت در جشنواره ها و حضور در بازارچه های دائمی و فصلی و ثبت ناملموس آثار صنایع دستی را از اقدامات مهم این اداره کل در راستای توسعه و ترویج محصولات صنایع دستی بیان نمود.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 مرداد 1400 بروزرسانی: 13 مرداد 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 1311

به "احیای 4 رشته صنایع دستی گلستان در سالجاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احیای 4 رشته صنایع دستی گلستان در سالجاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید