بیشترین سرعت اینترنت VDSL در ایران چقدر است؟

به گزارش راوه بلاگ، سرعت اینترنت VDSL در تئوری می تواند تا 300 مگابیت بر ثانیه باشد.

بیشترین سرعت اینترنت VDSL در ایران چقدر است؟

به طور دقیق تر، VDSL نسل اول یا استاندارد TU G.993.1 حداکثر سرعت دانلود 55 مگابیت بر ثانیه دارد.

در نسل دوم VDSL یا VDSL2 زیر استاندارد ITU G.993.2 سرعت دانلود به 200 مگابیت می رسد و در +VDSL2 شاهد حداکثر سرعت دانلود 300 مگابیت هستیم.

خوب، حالا که اینترنت VDSL در ایران توسعه داده می گردد؛ کدام استاندارد مدنظر است و حداکثر سرعت عملی چقدر است؟ آیا واقعا به مرز سرعت های 200 و 300 مگابیت می رسیم؟

پرسش دیگری که بعضی از کاربران پیرامون وی دی اس ال دارند؛ سرعت واقعی است که شرکت های سرویس دهنده تضمین می نمایند. در ADSL این تجربه تلخ را داشتیم که مثلا سرویس 16 مگابیت خریدیم ولی سرعت عملی ما زیر 10 مگابیت بوده یا حداکثر به 11 الی 12 مگابیت رسیده و هرگز سرعت 16 مگابیت را تجربه نکردیم.

آیا در اینترنت VDSL هم باید شاهد این تجربه باشیم؟ یعنی مثلا اگر شرکت مخابرات می گوید سرعت 50 مگابیت می دهد؛ ما سرعتی بسیار پایین تر را دریافت کنیم؟

سرعت واقعی اینترنت VDSL در ایران

ابتدا سراغ حداکثر سرعت اسمی و روی کاغذ دو سرویس دهنده عمده وی دی اس ال در ایران طی این روزها بروم و بعد سرعت عملی آن ها را هم ذکر می کنم.

شرکت مخابرات ایران در تبلیغات و همین طور تعرفه های خود روی استاندارد VDSL مانور می دهد و سرعت حداکثری 50 مگابیت بر ثانیه را هدف گذاری نموده است.

شرکت شاتل در بعضی شهرها که بسترهای FTTH و خطوط فیبرنوری برایش مهیا شده است؛ روی استاندارد VDSL2 و سرعت حداکثری 100 مگابیت تمرکز دارد. در تبلیغات هم حداقل و حداکثر سرعت را 70 الی 100 مگابیت عنوان می نماید.

اما در عمل کاربران چه سرعت هایی دارند؟ خوش بختانه، در اینترنت VDSL فعلا تجربه ADSL تکرار نشده و سرعت های کاربران نزدیک به وعده هایی است که شرکت ها داده اند.

روی اینترنت VDSL مخابرات، اگر به کافو نزدیک باشید و خط تلفن شما نویز نداشته باشد؛ به راحتی سرعت هایی نزدیک به 50 مگابیت و حتی بالاتر را خواهید داشت. ده ها کاربر با ارسال عکس این موضوع را نشان دادند.

اما در شاتل اگر همه چیز برایتان مهیا باشد حتی به سرعت دانلود بالای 100 مگابیت می رسید. در شهرستان دزفول از استان خوزستان که اولین بار شاتل سرویس اینترنت پر سرعت VDSL مبتنی بر FTTH خود را عرضه کرد؛ میانگین سرعت بالای 70 مگابیت است.

در بعضی نقاط شهر سرعت اینترنت VDSL به نزدیک 100 مگابیت و بالاتر از آن می رسد و در غالب نقاط هم سرعت بین 50 و 60 مگابیت تا 80 مگابیت است. البته، اگر خط شما نویز داشته باشد یا اینکه از کافوی اینترنت دور باشید؛ شاید افت سرعتی تا 40 مگابیت هم تجربه کنید.

سرعت اینترنت VDSL به چه چیزهایی بستگی دارد؟

در وی دی اس ال هم سرعت تابعی از یک سری پارامترها است و مانند ای دی اس ال می تواند نوسان داشته باشد.

فاصله خانه شما تا کافوی مخابرات، کیفیت خطوط کابل مسی تلفن شما و به طور تعیین نویز روی آن، استفاده از خطوط فیبرنوری از مرکز مخابراتی تا کافو و بعد از کافو تا درب خانه شما و همین طور تجهیزات سرویس دهنده روی سرعت اینترنت VDSL تاثیرگذار هستند.

نمونه سرعت اینترنت VDSL شاتل در شهرستان دزفول؛ دانلود 98 مگابیت و آپلود 43 مگابیت

همان طور که اشاره شد؛ ممکن است در یک شهر یا حتی یک منطقه و محله، کاربری اینترنت VDSL با سرعت 100 مگابیت داشته باشد و کاربر دیگری از همان سرویس دهنده سرعتی 50 یا 60 مگابیت را تجربه کند.

اما نکته مهم اینجا است که هرچقدر سرعت VDSL افت کند؛ باز هم در بدترین حالت 3 الی 4 برابر سرعت اینترنت ADSL است و این می تواند برای کاربران اینترنت ثابت نجات بخش باشد.

شاید دوست داشته باشید مطالب زیر را هم نگاهی کنید:

تفاوت میان اینترنت ADSL و VDSL و فیبرنوری چیست؟ (به روزرسانی 8 اردیبهشت ماه 1399)

معرفی 5 مودم روتر VDSL پرسرعت بازار ایران

6 مودم روتر VDSL ارزان قیمت بازار ایران

برای اینترنت پرسرعت VDSL باید چقدر هزینه کنیم؟

تفاوت مودم های ADSL با مودم های VDSL چیست؟

همه چیز درباره اینترنت VDSL مخابرات (طرح تبدیل ای دی اس ال به وی دی اس ال)

مقایسه مودم های VDSL یوتلV301 و V304 F: کدام یک بهتر است و ارزش خرید دارد؟

سوال: من از اینترنت ADSL راضی ام؛ چرا باید برای اینترنت VDSL ثبت نام کنم؟

تا سرانجام سال 99 نزدیک به پنج میلیون پورت اینترنت VDSL در 8 کلان شهر راه اندازی می گردد. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در مراسم روز جهانی…

از ابتدای سال جاری، دو شرکت مخابرات ایران و شاتل شروع به ثبت نام برای واگذاری پورت های VDSL در دو استان تهران و قم کردند. قرار شد…

اوایل اسفندماه گذشته، شرکت مخابرات از سرویس اینترنت پرسرعت VDSL رونمایی کرد و ارایه سرویس آن در بعضی مناطق تهران شروع شده است. اکنون؛ سوال…

این روزها شاهد یک جریان معکوس در فضای کاربران اینترنتی هستیم. شروع طرح واگذاری پورت های VDSL به کاربران خانگی در دو استان تهران و قم…

اولین مودم های VDSL مخابرات به دست مشترکان رسیدند و اکنون می توانیم با قاطعیت بگوییم که دو مودم 350 و 550 هزار تومانی پیشنهادی کدام مدل ها…

به روزرسانی 26 فروردین ماه کاربران و خواننده های تهرانی سایت سریعا درخواست ما را اجابت کردند و گزارش هایی از پنل مخابرات و ثبت نام اینترنت VDSL، تعرفه ها…

به روزرسانی 19 فروردین 99 به گفته وزیر ارتباطات و همین طور گزارش هایی که مردم در پنل های مخابرات مشاهده کردند؛ برای تبدیل اینترنت ADSL به VDSL مخابرات…

شرکت شاتل زمان ثبت نام برای سرویس های ADSL پرسرعت و VDSL2 خود در شهر قم را خاطرنشان کرد. به گزارش روابط عمومی این شرکت، از روز…

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: شبکه چی
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 865

به "بیشترین سرعت اینترنت VDSL در ایران چقدر است؟" امتیاز دهید

4 کاربر به "بیشترین سرعت اینترنت VDSL در ایران چقدر است؟" امتیاز داده اند | 1.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیشترین سرعت اینترنت VDSL در ایران چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید