ترس از شکست؛ چرا از احساس شکست می ترسیم؟

به گزارش راوه بلاگ، گاهی ترس از شکست می تواند چنان قوی باشد که باعث عدم موفقیت شما در کارها گردد. در واقع ترس بخشی از طبیعت بشر است که می تواند خود باعث پیشرفت گردد؛ اما اگر این ترس زیاد گردد باعث درجا زدن و رکورد در انسان می گردد. از این رو در این مقاله آنالیز خواهیم کرد که دلیل ترس و تبعات آن در کارها چیست و شما چگونه می توانید از شکست ها به نفع خود استفاده نموده و بر ترس خود غلبه کنید.

ترس از شکست؛ چرا از احساس شکست می ترسیم؟

دلایل اصلی ترس از شکست

ترس باعث می گردد که از ایجاد شرایط خطرناک جلوگیری کنید و همچنین باعث می گردد تا پیشرفت کنید و در موقعیت های بهتری قرار بگیرید. اما چه چیزی باعث ایجاد ترس از شکست می گردد؟

1. الگوهای نادرست در دوران کودکی

نگرانی بیش از حد عظیمسالان باعث می گردد که به ذهنیت بچه ها آسیب وارد گردد. در واقع آن ها از همان دوران کودکی قوانین مبنی بر ترس را در رابطه با بچه ها خود اعمال می نمایند و این موضوع باعث می گردد که بچه ها همواره احساس ترس داشته باشند.

2. کمال گرایی

برای افرادی که کمال گرا هستند، شکست بسیار وحشتناک و تحقیر آمیز است. به همین دلیل آن ها همواره از شکست می ترسند!

3. ارزیابی نادرست

کار سختی است که در شکست ها، به قضیه فراتر از یک شکست نگاه کنیم و آن را فرصتی برای رشد ببینم؛ اما همین دید منفی داشتن به شکست، باعث ترس همیشگی ما می گردد.

4. عدم اعتماد به نفس

بدون داشتن اعتماد به نفس هرگز در کارها پیروز نخواهیم شد. اما فردی که اعتماد به نفس داشته باشد، قطعا می تواند شکست و احساس خطر را از بین ببرد؛ چنین افرادی می خواهند با ترس مقابله نمایند تا بتوانند چیزهای جدید در زندگی امتحان نمایند.

بیشتر بدانید: علائم کمبود اعتماد به نفس چیست؟

تبعات ترس از شکست در محیط کار

1. جا افتادن فرهنگ غلط در سازمان

امروزه بسیاری از سازمان ها بیش از حد دارای فرهنگ کمال گرایی هستند؛ فرهنگ کمال گرایی به مجموعه ای از باورهای سازمانی گفته می گردد که هر گونه شکست را غیر قابل قبول می داند و تنها پیروزیت را در سیستم کاری تعریف نموده است. این موضوع باعث می گردد خلاقیت از کارمندان گرفته شده و همگی در یک خط ثابتی حرکت نمایند تا مبادا شکست بخورند!

دروغ گویی، تقلب، داده سازی ها و پنهان کردن مشکلاتی که در بیشتر سازمان وجود دارد، باعث کمال گرایی آن ها خواهد شد.

2. چسبیدن به گذشته!

بعضی از افراد به دلیل علاقه به موقعیت شغلی فعلی خود، فرصت دست یابی به پیروزیت جدید را از دست خواهند داد. اصولا این افراد کسانی هستند که پیروزیت خود را در بعضی تغییرات ایجاد شده در سال ها پیش می بینید؛ آن ها از نوآوری های جدید استقال نمی نمایند و می ترسند که شکست بخورند و این باعث می گردد که همواره به پیروزی های گذشته افتخار نمایند و قدم رو به جلویی نداشته باشند.

3. درجا زدن

همواره شکوفا شدن یک استعداد یا آغاز یک راه، دارای مخالفان احتاقتصادی است. همه می خواهند که برنده شوند و به استانداردهای بالایی دست یابند و همین امر باعث می گردد که آن ها از مشکلاتی که برای این پیروزیت در پیش رو دارند، وحشت زده شوند و درجا بزنند.

اما به تدریج، شکست برای افراد پیروز غیر قابل تصور می گردد. یکی از ساده ترین کارها برای این که ریسک نکنید، این است که قبل از هر کاری سعی کنید دوبار و یا حتی سه بار همه چیز را آنالیز نموده و با احتیاط و محافظه کارانه، امور خود را به انجام برسانید. به یاد داشته باشید که اگر کارهای سختی پیش رو دارید، سخت کوشی، برنامه ریزی منظم و یاری دریافت از افرادی که زیر دست شما هستند، از احتمال شکست جلوگیری خواهید کرد.

4. از بین رفتن خلاقیت

شکست نخوردن و درس ندریافت از وقایع، باعث رشد شما نخواهد شد و شما بی تجربه خواهید ماند؛ در واقع شما خلاق تر می شوید، اگر از خطاهایی که برای پیروزیت شما پیش آمده، بهره ببرید و سعی کنید آن اشتباهات را برای جلوگیری از سایر اشتباهات از بین ببرید.

راه های از بین بردن ترس از شکست

1. کشف ریشه ترس

از خود بپرسید که علت اصلی باور منفی من چیست؟ بپرسید که چه چیزهایی باعث ایجاد احساس ترس از شکست در شما شده اند؟ بنویسید که فکر می کنید ترس شما از کجا می آید و سعی کنید ترس را به عنوان یک عامل بیگانه بپذیرید.

اگر فکر می کنید که احتیاجمند یاری اطرافیان هستید، این کار را انجام دهید و سعی کنید از یکی از بهترین دوستان خود یاری بگیرید. شاید ترس شما چیزی است که در دوران کودکی رخ داده است و ناامنی را در وجود شما ایجاد نموده و باعث از بین رفتن احساس قدرت در شما شده است.

2. کسب کردن اطلاعات

سعی کنید یک دید روشن و واضح روی آنچه که می خواهید انجام دهید، داشته باشید. این موضوع می تواند منجر به کسب دانش برای هدف جدید شما گردد. به خاطر داشته باشید که اگر همواره در حال کوشش و یادگیری باشید، احتمال کمتری برای شکست شما وجود دارد.

3. تفکر مثبت داشتن

همه ما می دانیم که نجواها و گفتگوهای درونی که ما در طول روز تجربه می کنیم، بر رفتار و گفتار ما تاثیر گذار است. پس منفی نگر نباشید!

به طور کلی می توان گفت که حتی پیروز ترین افراد هم در طول زندگی خود، با شکست روبرو هستند و شاید جالب باشد بدانید که والت دیزنی (موسس یک کمپانی عظیم انیمیشن) یک بار از روزنامه اخراج شد و فکر می کرد خلاقیت او کم است؛ بعد از آن موقع او به دنبال یک استودیوی انیمیشن بود که پیروز نشد. اما او هرگز سقوط نکرد و به راه خود ادامه داد و در حال حاضر دیزنی یک نام عظیم در دنیا است.

بنابراین شما به راحتی می توانید گفتار و صداهای درونی منفی خود را تشخیص داده و عوامل آن را شناسایی کنید؛ سعی کنید افکار مثبت را جایگزین افکار منفی در ذهن خود کنید تا بتوانید شرایط خود را بهبود بخشید.

همچنین بخوانید: چگونه تفکر مثبت داشته باشیم؟

4. تصور کردن نتایج احتاقتصادی

سعی کنید یک زمان خاص را برای نتایج احتاقتصادی کار خود در نظر بگیرید و در خصوص بهترین و بدترین رویدادها فکر کنید. اگر از لحاظ ذهنی بتوانید تمام رویدادهایی که ممکن است در آینده اتفاق بیفتد را تجسم کنید، مطمئن باشید که احساس خوبی خواهید داشت.

ترس از ناشناخته های زمینه کاری شما، ممکن است شما را از انجام کار جدید باز دارد. بنابراین جوانب مثبت و منفی را در نظر گرفته و پیروزیت های خوبی را که باعث تغییر در زندگی شما می گردد، تصور کنید. این کار باعث احساس آرامش و ا بین رفتن ترس در وجود شما می گردد.

5. تجسم کردن بدترین حالت ممکن

ارزیابی کنید که بدترین رویداد ممکن در طرح یا هدف پیش روی شما چیست؟ در نظر دریافت بدترین حالت پیش آمده در بعضی از زمینه ها ممکن است کاملا ویرانگر باشد، اما به خاطر داشته باشید که این کار به شما یاری می نماید تا متوجه شوید که با رخ دادن یک اتفاق بد، دنیا به انتها نخواهد رسید و هنوز فرصت رشد و شکوفایی برای شما وجود خواهد داشت.

به عنوان مثال هنگامی که یک کسب و کار جدید را آغاز می کنید، ممکن است موردی در زمینه کاری شما پیش آید که موجب ناراحتی و احساس شکست در شما گردد؛ در این مواقع شما می توانید استراتژی خود را تغییر داده و به عقب برگردید. حتی در بدترین حالت، اگر شکست منجر به انتها کسب و کار شما گردد، ممکن است یک نقطه آغاز برای کار بهتری باشد.

6. داشتن برنامه پشتیبانی

شما با داشتن یک برنامه پشتیبانی، اعتماد به نفس بیشتری برای حرکت به جلو خواهید داشت و خطرات و شکست های احتاقتصادی را محاسبه خواهید کرد. شاید شما در اواسط راه احتیاج به یک یاری اقتصادی داشته باشید. در بدترین حالت، اگر شما یاری اقتصادی دریافت نکنید، آیا می توانید راه های دیگری برای این موضوع داشته باشید؟

معمولا راه های مختلفی برای مقابله با یک مشکل وجود دارد؛ بنابراین داشتن یک برنامه دقیق پشتیبانی، یک راه عالی برای کاهش اضطراب در خصوص احتمال شکست است.

7. درس دریافت از گذشته

سعی کنید از آنچه اتفاق می افتد، تجربه کسب کنید. معمولا یک سری چیزها ممکن است به همان شیوه ای که شما برنامه ریزی نموده اید، پیش نرود، اما این به آن معنی نیست که شما شکست خورده اید. در واقع باید یاد بگیرید که شکست ممکن است در هر شرایطی به وجود آید و از اتفاقات آن درس بگیرید. بنابراین در این شرایط از خودتان بپرسید:

  • چه چیزی یاد گرفتم؟
  • چگونه می توانم رشد کنم؟
  • آیا از این شرایط مورد مثبتی می توان پیدا کرد؟

سخن آخر

افراد همواره در کوشش هستند تا برای غلبه بر ترس خود کاری انجام دهند؛ چراکه ترس در بسیاری از موارد باعث رکورد می گردد. در این مطلب آموختیم که چگونه احساس ترس می تواند توانایی و مهارت های ما را از رسیدن به پیروزیت باز دارد. بنابراین سعی کنین با استفاده از راه چاره های ارائه شده در این مطلب، بر ترس خود غلبه نموده و شکست را یک فرصت برای رشد بدانید. همچنین سعی کنید به آرامی در جهت خواسته و اهداف خود قدم برداشته و به احساس ترس خود اجازه ندهید که شما را از پیروزیت دور کند.

در انتها به شما پیشنهاد می کنیم با خواندن مطلب نکات کلیدی برای پیروزیت در کار نیز در انگیزه، با راه های کسب پیروزیت در کار بیشتر آشنا شده و با غلبه بر ترس خود، به سوی انجام دادن کارهای جدید گام بردارید.

نظر شما در این زمینه چیست؟ آیا ترس از شکست باعث شده تا هرگز کاری را که دوست داشته اید، آغاز نکنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 1430

به "ترس از شکست؛ چرا از احساس شکست می ترسیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترس از شکست؛ چرا از احساس شکست می ترسیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید