خبرنگاران بهره برداری غیراصولی از معادن در یزد محیط زیست را تهدید می کند

به گزارش راوه بلاگ، یزد- خبرنگاران - مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد مهمترین تهدید عرصه های زیست محیطی استان را بهره برداری گسترده و غیراصولی از معادن ذکر کرد و گفت: بسیاری از بهره برداران اصول زیست محیطی را رعایت نمی کنند.

خبرنگاران بهره برداری غیراصولی از معادن در یزد محیط زیست را تهدید می کند

نیره پور ملائی روز شنبه به مناسبت هفته محیط زیست(17 تا 23 خردادماه) در نشست خبری که به صورت آنلاین و با حضور خبرنگاران 10 شهرستان یزد برگزار شد، اضافه کرد: معتقد هستیم که توسعه جزو لاینفک استانهاست، انتظار داریم توسعه با اصول زیست محیطی منطبق باشد.

وی با بیان اینکه در کنار رشد و توسعه اقتصادی باید به مسائل زیست محیطی هم توجه جدی شود اظهار کرد: بسیاری از بهره برداری ها معادن موجب تخریب عرصه های زیست محیطی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد شرح داد: هم اکنون تنها در مناطق حفاظت شده استعلام معدنی انجام می شود و در زیستگاه های آزاد این کار صورت نمی گیرد.

وی توسعه نامتوزان صنایع در سال های گذشته در برخی مناطق استان چون دشت یزد - اردکان اشاره کرد و اضافه کرد: این امر موجب گلایه مردم و مسائل زیست محیطی زیادی برای استان شد که مسوولان در جهت رفع این معضل از استقرار صنایع جدید در این دشت محدویت هایی را ایجاد کردند.

پورملائی گفت: 90 درصد واحدهای فولادی حوزه اشکذر استانداردهای زیست محیطی را رعایت می کنند اما 10 درصد آلودگی ها باقیمانده همچنان موجب گلایه و شکایت مردم شده است که با افتتاح طرح های زیست محیطی این مشکل هم رفع می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد با اشاره به زیستگاه های استان گفت: باید از تنوع زیست محیطی و گونه های حیات وحش در استان حمایت و مراقبت کرد.

وی گفت: پرنده کمیاب هوبره که زیستگاه آن در شهرستان خاتم و نیز یوزپلنگ آسیایی از مهمترین گونه های جانوری ایران و استان است که در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد در مورد معدن مس دره زرشک شهرستان تفت نیز گفت: محیط زیست هیچ مجوزی برای فعالیت معدن یادشده صادر نکرد و این طرح مشمول ارزیابی تاثیر زیست محیطی است و از سال 88 تا به امروز این موضوع در دست اقدام است و از دیدگاه سازمان محیط زیست، پس از اعلام نتایج مطالعات بررسی تاثیرگذاری بر منابع آبی از سوی وزارت نیرو در این مورد تصمیم گیری می شود.

پورملائی با بیان اینکه متولیان معدن پاسخی شفافی به سازمان مربوطه اعلام نکردند، در مورد قرق اختصاصی در استان گفت: از پنج قرق اختصاصی مصوب در کشور سه مورد آن در یزد قرار گرفته است که این نشان از مشارکت بخش خصوصی و مردم در امر حفاظت از گونه های حیات وحش است.

وی اضافه کرد: طوری که جمعیت کل و قوچ و میش در یکی از قرق های اختصاصی استان از 250 راس طی پنج سال به 900 راس افزایش داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد تعداد محیط بان استان را 67 نفر بیان نمود و گفت: در امر حفاظت از عرصه های زیستی با کمبود نیروی انسانی روبرو هستیم بنابراین همت و مشارکت مردم در این زمینه ضروری است.

براساس آمارها تا به امروز در یزد 800 گونه گیاهی، 190 نوع پرنده، 60 نوع پستاندار وحشی و 40 نوع خزنده در مناطق حفاظت شده شناسایی شدند.

اهمیت تنوع گونه ها فقط تعدادشان نیست بلکه خاص بودن آن است اینگونه ها از ارزش حفاظتی بالایی برخوردارند و اهمیت تنوع زیستی منطقه به خاطر این عوامل است.

67 نیروی محیط بان، مسوولیت مراقبت و محافظت از یک میلیون و 270 هزار هکتار مناطق تحت حفاظت استان را بر عهده دارند.

یزد حدود 73 هزار هکتار وسعت دارد و این استان از لحاظ تنوع اندیس های معدنی دومین استان کشور است، هم اکنون حدود 12 هزار نفر در واحدهای مختلف معدنی آن فعالیت دارند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 951

به "خبرنگاران بهره برداری غیراصولی از معادن در یزد محیط زیست را تهدید می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بهره برداری غیراصولی از معادن در یزد محیط زیست را تهدید می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید