خواص درمانی افشره گل سرخ چیست؟

به گزارش راوه بلاگ، افشره گل سرخ دارای اثرات تسکینی، پیش بیهوشی و ضد اضطرابی است، همچنین از افشره گل سرخ برای برطرف سرد مزاجی جنسی زنان و مردان استفاده میشود.

خواص درمانی افشره گل سرخ چیست؟

جهت استفاده از گیاهان دارویی و بهر ه گیری هرچه بیشتر ازخواص آنها، شیوههای متعددی وجود دارد، در گذشته برای تهیه داروهای گیاهی، عموما از دم نموده، جوشانده، تنتور، شربت، ضماد و عرق آن گیاه که به روش تقطیر تهیه میشد، استفاده میشده است، اما امروزه با پیشرفت صنعت داروسازی، افزایش تقاضا و رویکرد جدید پزشکان و داروسازان برای تهیه انواع داروها و محصولات بهداشتی بر پایه محصولات طبیعی و گیاهی، انواع دیگری از اشکال عرضه گیاهان دارویی ایجاد شده است.

یکی از گیاهان دارویی مطرح که فراوردههای بسیاری از آن تهیه شده، گیاه گل سرخ است. جهت استفاده از خواص گل سرخ علاوه بر کاربرد مستقیم آن برای تهیه شربت، مربا، ادویه و گلاب، محصولات جانبی مفید دیگری نظیر روغن گل سرخ، قطره گل سرخ و افشره گل سرخ نیز در بازار وجود دارد.

طرز تهیه افشره گل سرخ

به طور کلی برای تهیه افشرههای گیاهی از آب تازه گیاهان استفاده میگردد، برای تهیه افشره گیاه گل سرخ، با دستگاه آبمیوه گیری صنعتی کاسبرگ و گلبرگهای تازه گیاه فشرده و عصاره آن استخراج میگردد. عصاره مورد نظر صاف شده و به صورت خوراکی یا موضعی به کار برده میگردد. عصاره استخراج شده حاوی 300 نوع ترکیب شیمیایی متفاوت بوده که تا به امروز تاثیرات دارویی 50 ترکیب آن شناخته شده است.

خواص افشره گل سرخ

عصاره استخراج شده از گیاه دارویی گل سرخ که به آن افشره گل سرخ نیز گفته میگردد، به رنگ زرد روشن با طعم کمی شیرین و عطر نافذ میباشد که به نام of Otto Rose شهرت دارد. این عصاره از پوست و مخاط بدن قابل جذب بوده و تقریباً به طور کامل به وسیله دستگاه گوارش جذب شده و مقداری از آن نیز تجزیه شده و در کبد متابولیزه میگردد و بخشی از آن نیز طریق ادرار دفع میگردد.

عصاره یا افشره گل سرخ، کاهنده فعالیت سمپاتیک و تقویت نماینده سیستم پاراسمپاتیک میباشد. به طور کلی فعالیتهاى سیستم عصبى سمپاتیک را مى توان به مجموعه فعالیتهایى اطلاق کرد که موجود زنده را آماده واکنش مى نماید مانند بالا رفتن ضربان قلب، افزایش ناگهانی فشار خون و ... و سیستم عصبى پاراسمپاتیک یک سیستم اختصاصى با واکنش کند است، که بیشتر تمایل به ذخیره انرژى دارد و باعث نگه داشتن موجود زنده در یک شرایط آرام و بدون تنش مى گردد مانند کاهش میزان ضربان قلب، کاهش فشار خون و به همراه آن افزایش فعالیت گوارشى، و انقباض مردمکها، بنابراین از مهمترین خواص این افشره یاری به تقویت سیستم اعصاب بدن بوده، در کنترل اعصاب در شرایط اضطراب، افسردگی و روبرو با شرایط نامساعد روحی موثر است. مطالعات جدید محققان نشان داده، افشره گیاه گل سرخ دارای اثرات تسکینی، پیش بیهوشی و ضد اضطرابی است و از همین رو پایه تحقیقات جدید برای درمان بیماری آلزایمر قرار گرفته است.

از خواص دیگری که برای آن ذکر شده است اثر ضد افسردگی، تنظیم نماینده اشتها، آرامبخش، ترمیم نماینده پوست، ضد خشکی و خارش پوست، ضد استفراغ، درمان نماینده سنگ صفرا، التهاب کبد، آسم، سرفه، ناتوانی جنسی و سرد مزاجی زنان و مردان، برطرف سردرد و بیخوابی میباشد.

روش مصرف افشره گل سرخ

از این افشره به روش خوراکی و استنشاقی میتوان استفاده نمود، همچنین این افشره قابلیت ورود از راه پوست به بدن را داشته و استفاده آن به صورت موضعی نیز وجود دارد، چنانچه به جای افشره، از قطره گل سرخ استفاده گردد، بایستی دو مرتبه در شبانه روز هر بار 12 تا 15 قطره مصرف شده و به همراه آن مایعات نیز استفاده گردد.

مضرات و موارد احتیاطی افشره گل سرخ

به طور کلی تا به امروز عوارض جانبی خاصی برای این افشره گزارش نشده است، لیکن ضروری است از دسترس اطفال دور نگه داشته گردد، مصرف آن برای بچه ها و زنان باردار ممنوع بوده، افرادی که از داروهای افسردگی و خواب آور استفاده مینمایند، بایستی از مصرف گیاه گل سرخ و فروادههای جانبی آن خودداری نمایند. گفتنی است استفاده از قطره، روغن و افشره این گیاه بایستی زیر نظر پزشک و یا متخصص گیاهان دارویی باشد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: setare.com
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 1608

به "خواص درمانی افشره گل سرخ چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص درمانی افشره گل سرخ چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید