در جنجالی ترین مناظره های تاریخ آمریکا چه گذشت؟

به گزارش راوه بلاگ، ایرنا نوشت: تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سده اخیر لحظات پر فراز و نشیبی داشته که مناظره های تلویزیونی نامزدهای دو حزب اصلی از جمله معین کننده ترین این لحظات بوده است.

در جنجالی ترین مناظره های تاریخ آمریکا چه گذشت؟

مناظره تلویزیونی هفته گذشته دونالد ترامپ (74 ساله) رئیس جمهوری آمریکا و جو بایدن (77 ساله) رقیب دموکرات وی احتمالاً به عنوان چالشی ترین مناظره در تاریخ مبارزات انتخاباتی آمریکا ثبت خواهد شد. اما در طول 60 سال مناظره تلویزیونی بین دو نامزد اصلی احزاب دموکرات و جمهوریخواه برای تصاحب کرسی ریاست کاخ سفید، پیش از این نیز نبردهای گفتاری به یادماندنی وجود داشته است.

نشریه بیلد آلمان مروری بر جنجالی ترین این مناظره ها داشته است که در پی می آید:

نیکسون - کندی

اولین مناظره تلویزیونی در تاریخ مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ایالات متحده در تاریخ 26 سپتامبر 1960میلادی بین ریچارد نیکسون (جمهوری خواه) و جان اف کندی (دموکرات) انجام شد. طبق گزارشات نیکسون که مانع استفاده از مواد آرایشی برای گریم چهره اش در برابر پروژکتورهای استودیو شد، خیلی زود آغاز به پاک کردن عرق پیشانی اش با دستمال کرد که این کار تصویری از یک فرد درمانده در برابر سولات را به ذهن تماشاگران متبادر می کرد.

در شب مناظره نیکسون به دلیل آسیب دیدگی زانو درد می کشید، شب قبل آن ناراحتی معده داشت و حالا او در استودیو، در حالی شکنجه می شد که کندی خوش تیپ با بیان بهترش توانست نظر رای دهندگان را به خود جلب نموده و به وضوح فاصله اش را با نیکسون کاهش دهد. در این مناظره کندی رقیب جمهوری خواه خود را از میدان به در کرد و در انتخابات پیروز شد.

در این مناظره انتخاباتی که برای نخستین بار در قاب تلویزیون به تصویر کشیده می شد: نیکسون و کندی پس از هشت سال ریاست جمهوری دوایت آیزنهاور هر دو سیاستمدارانی تازه کار بودند که سودای نشستن در پشت میز اتاق بیضی شکل کاخ سفید را در سر می پروراندند. آنهایی که از رادیو به این مناظره گوش داده بودند، نیکسون و آنهایی که به وسیله تلویزیون به تماشای مناظره نشسته بودند، کندی را برنده مناظره آن روز دانستند. در نهایت هم کندی پیروز انتخابات ریاست جمهوری شد.

نیکسون در انتخابات بعدی در سال 1968 بارها با پیشنهاد هیوبرت هامفری رقیب دمکرات خود برای شرکت در یک مناظره زنده تلویزیونی مخالفت کرد و انتها پیروز به کسب کرسی ریاست جمهوری شد.

کارتر - فورد

اهمیت مناظره تلویزیونی که در سال 1976 بین جیمی کارتر دموکرات و جرالد فورد رئیس جمهور وقت برگزار گردید، در این بود که آمریکا یکی از حساس ترین برهه های جنگ سرد با اتحاد جماهیر شوروی را پشت سر می گذاشت. پس از یک بحث و گفت وگوی پیروزیت آمیز اولیه، فورد در شرایط ناخوشایندی نهاده شد و گفت: هیچ سلطه اتحاد جماهیر شوروی در اروپای شرقی وجود ندارد و تحت حکومت فورد چنین چیزی نیز وجود نخواهد داشت.

این اظهارات در بحبوحه جنگ سرد بین شوروی و آمریکا و در شرایطی ایراد شد که کشورهایی مثل لهستان، رومانی، مجارستان همه عضو بلوک شرق و متحد شوروی بودند. بعضی می گویند که این اظهارات خود زمینه شکست وی را فراهم کرد.

مجری این مناظره حتی از کارتر دوبار خواست تا به فورد فرصت دهد تا این اشتباه خود را تصحیح کند. اما نامزد جمهوری خواه بر اظهارات خود پافشاری کرد. در انتها، وی امتیاز انتخاب مجدد خود از سوی رای دهندگان آمریکایی را از دست داد. دست دادن جیمی کارتر با فورد پس از این مناظره در 6 اکتبر 1976 در سانفرانسیسکو، به منزله خداحافظی همیشگی این رئیس جمهوری جمهوریخواه با دنیای سیاست بود.

بوش پسر - ال گور

این مناظره که در سال 2000 بین جورج بوش پسر از حزب جمهوری خواه و ال گور دموکرات برگزار گردید مملو از حرکات و واکنش های نمایشی طرفین بود. هر دو ماه ها برای اولین مناظره زنده تمرین و مطالب خود را آماده نموده بودند. آه کشیدن های ال گور، حرکات چشم و پوزخندهای وی صحنه هایی دراماتیک را به نمایش می گذاشت، هر چند او از نظر عقل و منطق نسبت به بوش، برتر قلمداد می شد، اما این فزونی با رفتار مغرورانه او خنثی می شد.

گور در این مناظره بسیاری از بینندگان را با حالت های چهره خود که به لطف وضوح بیشتر در نمایشگرهای تلویزیون به راحتی قابل دیدن بود، آزرده خاطر کرد. زمانی که بوش صحبت می کرد، چندین بار سرش را تکان داد، چشمانش را چرخاند و آه کشید و نشان داد که چقدر از سخنان حریف عصبانی شده است. گور حتی در یکی از لحظات حساس مناظره، ناگهان به طرف بوش خیز برداشت تا او را در حالی که صحبت می کرد نا آرام کند. بوش اما با خونسردی سری تکان داد و به اظهارات خود ادامه داد.

در نظرسنجی های بلافاصله پس از این نمایش تلویزیونی دو نفر از هر سه نفر، مواضع و سیاست های اعلام شده از سوی گور را به نفع کشورشان دیدند. اما در هفته آخر بوش صندلی خود را مستحکم کرد. در انتها رای گیری گور 500 هزار رای بیشتر از بوش به دست آورد، اما نتونست آرای الکترال لازم برای راه یابی به کاخ سفید را کسب کند. (این مناظره را از اینجا ببینید)

کلینتون - ترامپ

مناظره تلویزیونی دور پیشین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کمی با مناظره های پیش از آن تفاوت داشت. در این مناظره که در تاریخ 26 سپتامبر 2016 برگزار گردید هیلاری کلینتون وزیر خارجه باراک اوباما با سودای جانشینی وی و دونالد ترامپ تاجر و میلیونری با حضوری طولانی در برابر دوربین های تبلیغاتی بیش از آنکه باهم روبرو شوند، به دور سر یکدیگر چرخیدند.

برای اولین بار، نامزدها مجبور به ایستادن در پشت میزهای ثابت نبودند و اجازه داشتند که با میکروفون خود در استودیو آزادانه حرکت نمایند. ترامپ دائماً سخنان تهدیدآمیزی در خصوص همسر بیل کلینتون، رئیس جمهور سابق بیان می کرد و مدام در پس چهره هیلاری و رو به دوربین او ظاهر می شد. اما این حرکات که به عنوان تاکتیک ناامن سازی روانی از سوی ترامپ به کار می رفت، کارساز نبود - نظرسنجی های بعدی هیلاری را به عنوان برنده نبرد تلویزیونی نشان داد و این پیشتازی تا روز انتخابات نیز حفظ شد. با این حال در روز انتخابات، ورق برگشت و کلینتون از ترامپ مغلوب شد.

311311

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 1540

به "در جنجالی ترین مناظره های تاریخ آمریکا چه گذشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در جنجالی ترین مناظره های تاریخ آمریکا چه گذشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید