سایه ها، منابع برقی تجدیدپذیر می شوند

به گزارش راوه بلاگ، دانشمندان نمونه دستگاهی ساختند که از تضاد سایه ها و روشنایی می تواند الکتریسیته فراوری کند.

سایه ها، منابع برقی تجدیدپذیر می شوند

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، به نظر می رسد قسمتی از یک فیلم علمی تخیلی است؛ اما مولد انرژی به وسیله سایه (SEG) که جدیدا رونمایی شده، یک نمونه اولیه است. مفاهیم جالب می توانند به ما یاری نمایند تا نحوه فراوری انرژی تجدیدپذیر در داخل خانه را تغییر دهیم.

SEG از تضاد بین تاریکی و نور برای فراوری الکتریسیته استفاده می نماید. این مجموعه از نوار های نازک فیلم از جنس طلا روی یک قرص سیلیکونی ساخته شده است که در بالای یک زمینه پلاستیکی انعطاف پذیر قرار گرفته است.

درحالیکه سایه ها معمولا برای فراوری انرژی تجدیدپذیر خورشیدی مشکل هستند، اینجا درواقع برای فراوری نیرو لازم اند. فناوری که به گفته سازندگان آن از فراوری یک سلول خورشیدی ارزانتر است، نیروی کمی فراوری می نماید و می تواند به عنوان مثال در ابزار های تلفن همراه مورد استفاده قرار گیرد.

تن سویی چینگ دانشمند مواد از دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) می گوید: سایه ها در همه جا حضور دارند. در فتوولتائیک های معمولی یا کاربرد های الکترونیک نوری، جاییکه یک منبع پایداری از نور برای نیرو بخشیدن به دستگاه استفاده می گردد، وجود سایه نامطلوب است، زیرا باعث کاهش کارایی دستگاه ها می گردد.

چینگ اضافه کرد: در این پروژه، بر تضاد ناشی از سایه ها به عنوان یک منبع غیرمستقیم نیرو تمرکز کردیم. تضاد در روشنایی یک اختلاف ولتاژ بین بخش روشن و سایه ایجاد می نماید؛ در نتیجه جریان الکتریکی فراوری می گردد. این مفهوم جدید برداشت انرژی در حضور سایه بی سابقه است.

تضاد بین سایه و نور است که SEG را واقعا کارآمد می سازد. این گروه کشف کرد که در بخش سایه، راندمان فراوری انرژی SEG دو برابر یک سلول خورشیدی معمولی در همان شرایط است. وقتی SEG کاملا در سایه یا کاملا در نور باشد، مقدار بسیار کمی از الکتریسیته فراوری می نماید.

با رد شدن سایه ناشی از ابر ها یا شاخه درختان، دستگاه قادر است تا نیروی کافی (1.2 ولت) برای راه اندازی یک ساعت دیجیتالی فراوری کند که می تواند در آینده تقویت گردد. اندرو وی، فیزیکدان می گوید: همچنین دریافتیم که سطح مطلوب برای فراوری برق زمانی است که نیمی از سلول SEG در روشنایی و نیمی دیگر در سایه باشد، زیرا این امر به ترتیب مساحت کافی برای فراوری و جمع آوری بار را می دهد.

SEG همچنین می تواند به صورت یک سنسور مضاعف نیز عمل کند. این دستگاه می تواند سایه هایی را که از بالای آن عبور می نمایند، ثبت نموده تا حرکت اشیای عبوری را تشخیص دهد. همچنین ESG کاربرد های مختلفی در دستگاه های خانگی هوشمند دارد؛ مثلا می تواند برای ایجاد حسگر های خودران استفاده گردد.

با وجود این هنوز کار های زیادی وجود دارد که محققان برای آن برنامه ریزی نموده اند تا هزینه دستگاه را کاهش دهند. در آینده هرچه روش های فراوری برق تجدیدپذیر بیشتر باشد، بیشتر می توانیم با ابزار های خود کار کنیم و کمتر به سوخت های فسیلی برای فراوری انرژی وابسته باشیم. اکنون سایه ها می توانند حتی درهوای برفی و سرما، به لیست منابع جایگزین انرژی اضافه شوند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 1011

به "سایه ها، منابع برقی تجدیدپذیر می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایه ها، منابع برقی تجدیدپذیر می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید