سقوط نمادهای نژادپرستی؛ زنگ خطر برای ترامپ

به گزارش راوه بلاگ، اقدام بی سابقه معترضان آمریکایی در سرنگونی مجسمه ها و نمادهای برده داری و نژادپرستی در آمریکا می تواند پیام جدی و معناداری برای ترامپ و هم پیمانانش که از خشونت و افراطی گری علیه معترضان حمایت کرده اند، داشته باشد.

سقوط نمادهای نژادپرستی؛ زنگ خطر برای ترامپ

سرنگونی نمادهای استعماگری و نژادپرستی در آمریکا و برخی کشورها به عنوان رویدادی بی سابقه در جامعه جهانی اگرچه در ظاهر ، اعتراض مردم به رفتارهای شبیه دوران برده داری و رفتارهای نژادپرستانه برخی حاکمان و حکومت ها است، اما در عمل، زنگ خطری جدی برای حاکمانی از جمله دونالد ترامپ است که در حکومت داری، شیوه دیکتاتورها، استعمارگران، نژادپرستان و خشونت طلبان را در پیش گرفته است.

به دنبال شعله ور شدن اعتراض ها علیه نژادپرستی پس از قتل جورج فلوید شهروند سیاهپوست توسط پلیس آمریکا، معترضان در حرکت های اعتراض خود، به یادمان ها و مجسمه های نماد نژادپرستی و برده داری در آمریکا حلمه کردند. معترضان مجسمه های جورج واشنگتن از بنیانگذاران و نخستین رییس جمهوری آمریکا در شهر پورتلند واقع در ایالت اورگان، توماس جفرسون سومین رییس جمهوری این کشور و کریستف کلمب کاشف قاره آمریکا را سرنگون کردند.

اما سرنگونی نمادهای نژادپرستی به آمریکا محدود نمی شود، به طوری که معترضان ضدنژادپرستی در انگلیس نیز مجسمه ادوارد کولستون تاجر برده را واژگون کردند و آن را به رودخانه انداختند. دیگر شخصیت های جنجالی همچون وینستون چرچیل نیز هدف اعتراض ها قرار گرفته است. هشت تندیس متعلق به شخصیت های بلندپایه سیاسی در پایتخت انگلیس، از ترس تعرض و واژگونی آنها توسط معترضان به ضدنژادپرستی پوشیده شد.

مردم بلژیک نیز مجسمه لئوپولد دوم پادشاه دوران استعماری این کشور را تخریب کردند. لئوپولد دوم پادشاه بلژیک که از وی به عنوان نماد استعمار این کشور در آفریقا یاد می کنند، میان سال های 1865 تا 1909میلادی در این کشور حکومت می کرد.

دو مجسمه مربوط به دوره استعماری فرانسه نیز در ادامه تلاش ها در سراسر جهان برای واژگون کردن مجسمه های مرتبط با عصر استعمار و برده داری در پاریس به رنگ قرمز آغشته شد. یکی از این مجسمه ها که با رنگ قرمز رنگین شد، مجسمه ولتر متفکر و نویسنده برجسته دوران روشنگری فرانسه بود که بخشی از ثروتش را مدیون تجارت دوره استعماری بود.

مجسمه دیگر متعلق به هوبرت لیوتی ژنرال و مباشر دوره استعماری بود که در مغرب، الجزیره، ماداگاسکار و هند و چین زمانی که این کشورها در کنترل فرانسوی ها قرار داشت، خدمت می کرد و سپس در جریان جنگ جهانی اول، وزیر جنگ فرانسه شد.

دونالد ترامپ که به شدت از سرنگونی این نمادهای نژادپرستی در آمریکا خشمگین شده و نگران عواقب این حرکت مردمی برای آینده خویش است، پیشتر هشدار داد که عوامل این سرنگونی این نمادها به بیش از 10 سال زندان محکوم می شوند. خشم ترامپ در حالی از این طغیان علیه نژادپرستی شعله شور شده است که خشونت وی اوضاع را پیچیده تر کرد. معترضان با این اقدام خود پیام مهمی برای سردمداران نژادپرستی، افراطی گری و خشونت داشته اند؛ اینکه دوره تبعیض نژادی در غرب به ویژه آمریکا به سر آمده و عصر جدیدی برای مقابله جدی با نژادپرستی آغاز شده است.

برچیده شدن این مجسمه ها و نمادها قطعا ترامپ را بیش از گذشته نگران کرده چون ضمن اثبات موج خروشان خشم معترضان نشان می دهد که این اعتراض ها می تواند سرآغاز تحولات جدید در آمریکا باشد.

موضع گیری های ترامپ به دنبال اعتراض های معترضان، تنش ها را به گونه ای تشدید کرد که شاید برچیدن نمادها و مجسمه های نژادپرستی یکی از پیامدهای این موضع گیری ها بوده باشد. خشونت طلبی ترامپ می تواند برای او در آینده هزینه های سنگینی داشته باشد.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس نیز نسبت به اقدام معترضان در سرنگون کردن برخی نمادها و مجسمه های این کشور واکنش تندی نشان داده و گفته بود در مقابل هرگونه اقدامی برای سرنگونی مجسمه وینستون چرچیل قهرمان محبوبش تا آخرین نفس خواهد جنگید.

برچیدن این مجسمه ها در حالی به یکی از نمادهای جنبش ضدتبعیض نژادی در آمریکا و سراسر جهان تبدیل شده که نشان می دهد مطالبه معترضان فراتر از اعتراض های خیابانی است. این اقدام معترضان نگرانی جدی را در میان مقامات آمریکایی و برخی کشورهای غربی ایجاد کرده است.

ترامپ در حالی بر باقی ماندن تندیس های نژادپرستی در آمریکا تاکید داشته که عملا خود را در مقابل معترضان قرار داده است. پیام جدی مخالفان نژادپرستی به ترامپ شاید نتیجه کوتاه مدت نسبی داشته باشد اما قطعا منجر به آغاز دوران جدیدی در آمریکا و کشورهای غربی در حوزه تبعیض نژادی خواهد بود.

موج گسترده اعتراض ها بقای سیاسی ترامپ و خشونت طلبان را در آمریکا شکننده کرده و این در حالی است که تصمیم معترصان برای برچیدن تندیس های نماد استعمارگری خود گواه شرایط ناپایدار حامیان نژادپرستی در آمریکا و کشورهای غربی است. تداوم این اعتراض ها اوضاع را پیچیده تر می کند.

خشم معترضان در این شرایط ممکن است اندکی فروکش کند اما طغیان علیه نژادپرستی سیستماتیک و نمادهای استعماری در آمریکا دیگر نهادینه شده و ممکن است در آینده ابعاد جدید به خود بگیرد. هرچند نمی توان به طور قطع خاتمه دوران ترامپ را پیش بینی کرد اما موج اعتراض ها و به دنبال آن سرنگونی نمادهای تبعیض نژادی زنگ خطری برای دولت کنونی آمریکا است؛ دولتی که خشونت، افراطی گری و نژادپرستی چاشنی سیاست هایش بوده است.

تزلزل بنیان دولت ترامپ در این برهه از زمان نمود آن چنان بیشتری یافته که این مسئله قطعا در انتخابات آینده آمریکا نیز تاثیر خواهد گذاشت. هرچند پیش بینی نتیجه نهایی انتخابات آمریکا سخت است اما عناصر جدیدی نقش پررنگی در این فرآیند مهم خواهند داشت.

معادلات در آمریکا پس از آغاز اعتراض های اخیر دستخوش تغییرات چشمگیری شده است. حضور گسترده و بی سابقه معترضان در خیابان ها و به دنبال آن سرنگونی یکسری تندیس ها دوران کم سابقه ای را در تاریخ آمریکا رقم زده است که قطعا منجر به تحولات جدیدی در آینده خواهد شد.

معترضان به این نتیجه رسیده اند که با تداوم حضور ترامپ در سمت ریاست جمهوری، نژادپرستی و خشونت در جامعه امریکا ادامه خواهد داشت بنابراین اکنون و پیش از انتخابات زمان مناسبی برای مقابله با ترامپ به عنوان نژادپرست عصر نوین است. پیروزی ترامپ در انتخابات گذشته موجب خرسندی حامیان نژادپرستی و خودبرترپندارها در آمریکا شده بود اما مرگ جورج فلوید معادلات را تغییر داد.

جامعه جهانی این روزها شاهد دوران جدیدی در مطالبه گری علیه نژادپرستان و استعمارگران غربی است. بیداری قربانیان تبعیض نژادی در غرب عواقب جدی برای قدرت طلبانی همچون ترامپ خواهد داشت. ممکن است اقدام معترضان در سرنگون گردن نمادهای استعمارگری در غرب متوقف شود اما همین اقدام بی سابقه، جریانی جهان شمول را علیه تبعیض نژادی در خود ریشه دوانده که قطعا به این زودی ها فروکش نخواهد کرد و هر آن امکان شعله ور شدنش وجود دارد.،ایسنا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 1094

به "سقوط نمادهای نژادپرستی؛ زنگ خطر برای ترامپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سقوط نمادهای نژادپرستی؛ زنگ خطر برای ترامپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید