سواره کی از هگمتانه حذف می شود؟

به گزارش راوه بلاگ، ایسنا/ بدنبال آخرین خبر و گزارشهای بدست آمده، این پرسش مطرح می شود که سواره کی از هگمتانه حذف می شود؟

سواره کی از هگمتانه حذف می شود؟

در حالیکه حذف هر گونه تردد ترافیکی خودرویی از محدوده عرصه هگمتانه یکی از مهمترین اقداماتی است که باید در راستای حذف موانع ثبت جهانی پرونده هگمتانه و مرکز تاریخی همدان تا پیش از حضور ارزیابان یونسکو انجام شود اما این اقدام تا به امروز صورت نگرفته است.

از زمان ارسال پرونده ثبت جهانی همدان به یونسکو در بهمن سال قبل ، تلاش برای برطرف موانع این پرونده جدی تر شد و هم افزایی برای جهانی شدن همدان نیز شدت گرفت بطوریکه تقریباً تمامی دستگاه های مرتبط با این موضوع روی کار آمدند و در راستای برطرف موانع یاری رساندند.

در این مدت اگرچه کارها به کندی در حال انجام است اما پیوستگی در برطرف شدن موانع ثبت بوجود آمده که نشان می دهد اگر اراده ای بر انجام کاری باشد، نشد ندارد و چه بسا اگر این اراده سالها قبل در استان وجود داشت همدان حالا مانند یزد و اصفهان جهانی شده و به یکی از مقاصد مهم گردشگری خارجی تبدیل شده بود.

جهانی شدن اما الزاماتی را می طلبد که درباره پرونده ثبت جهانی همدان که پرونده خاصی است و وسعت محدوده در آن وجود دارد، از ویژگی های منحصر بفردی برخوردار است. از آنجا که این پرونده شامل بناهای بسیار و محدوده گسترده ای است ویژگی های خاص خود را دارد و به همان میزان هم جهانی شدنش تأثیرگذار خواهد بود.

اسفند سال گذشته، وزارت میراث فرهنگی در گام نخست چهار دستورالعمل را در اولویت قرار داد و به استاندار همدان ابلاغ کرد. در نامه قائم مقام وزیر میراث فرهنگی آمده بود تا پیش از حضور ارزیابان یونسکو در همدان باید این چهار مانع برطرف شده و بر مشارکت کلیه دستگاه های مرتبط نیز تأکید شده بود.

تخریب طبقات غیرمجاز ساختمان حوزه هنری و تعدیل ارتفاع این ساختمان یکی از موانع جدی پرونده بود که در هفته جاری این مانع بزرگ برطرف و طبقات مازاد حوزه هنری تخریب شد.

ساماندهی و بهسازی جداره های شهری پیاده راه اکباتان یکی دیگر از خواسته های وزارتخانه است که در حیطه وظایف شهرداری تعریف شد. درباره این موضوع رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری همدان هفته گذشته گفت که عملیات اجرایی بازسازی جداره های پیاده راه اکباتان همدان هفته آینده آغاز می شود.

این در حالیست که علاوه بر جداره سازی پیاده راه اکباتان که رابطه تنگاتنگی با پرونده ثبت جهانی همدان دارد، جداره سازی و ساماندهی جداره های پیاده راههای بوعلی و میدان مرکزی همدان نیز از اهمیت زیادی برخوردار است که اگرچه اقدامات خوبی طی سال گذشته و امسال در پیاده راه بوعلی انجام شد اما جداره های میدان امام (ره) نیازمند ساماندهی جدی است.

بازسازی و ساماندهی سراها و کاروانسراهای واقع در محدوده عرصه ثبت جهانی دیگر خواسته وزارتخانه است که درباره این موضوع نیز معاون میراث فرهنگی استان همدان خبر بازسازی کاروانسراها، راسته بازارها و برخی از مساجد و بناهای محدوده ثبت را اعلام کرد.

اتابک صفری تورج گفت که در حال حاضر بازسازی عمارت جنانی، بازسازی کاروانسرای یداللهی، بازسازی کاروانسرای تحدید، بازسازی کاروانسرای شریف الممالک، بازسازی کاروانسرای حسین خانی، بازسازی جداره های راسته حاج صفرخان، بازسازی کاروانسرای قبله و جداره های روبروی این کاروانسرا، بازسازی کاروانسرای قلمدانی و خانه پورسماکی، بازسازی جداره و بالکن کوچه استر و بازسازی کاروانسرای گلشن در دست انجام است.

اما به طور قطع در این میان، حذف تردد ترافیکی خودرویی از محدوده عرصه هگمتانه مهمترین مانع پرونده است. این موضوع در ماههای اخیر بارها مورد پیگیری بوده و وعده هایی مانند حذف سواره از عرصه هگمتانه در روزهای آینده، حذف سواره از هگمتانه طی یک ماه آینده انجام شود، حذف سواره از هگمتانه تا عید عملی شود، تا چند روز آینده سواره از محوطه هگمتانه حذف می شود، حذف سواره از هگمتانه نیازمند اقناع سازی جامعه محلی و...داده شده اما واقعیت این است که تا به امروز سواره از هگمتانه حذف نشده و روند برطرف بزرگترین مانع ثبت جهانی به کندی در حال انجام است.

علاوه بر این، آسفالتی که شهرداری همدان سال 96 بر پیکر هگمتانه ریخت نیز یکی از موانعی است که تا زمان حذف سواره امکان برچیده شدنش وجود ندارد و البته معاون میراث فرهنگی همدان پیرامون اینکه سواره کی از هگمتانه حذف می شود؟ خبر داد که قراداد این کار آماده است و به محض مسدود کردن خیابان ها و حذف سواره از عرصه هگمتانه، آسفالت نیز حذف می شود.

منبع: همگردی
انتشار: 20 خرداد 1402 بروزرسانی: 20 خرداد 1402 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 3058

به "سواره کی از هگمتانه حذف می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سواره کی از هگمتانه حذف می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید