قدرت برند چیست؟

به گزارش وبلاگ راوه بلاگ، تحقیقات نشان داده اند که مشتریان معمولاً کالاهای مورد نیاز خود را نه بر اساس منطق، بلکه از روی مجموعه قضاوت های پیشین، احساسات و برداشت های شخصی خود از برند محصول مورد نظر تهیه می کنند. به همین دلیل، مدیران کسب و کارهای مختلف، برای جذب مشتریان هدف، باید به تأثیر برند کسب و کارشان، روی ذهن و ناخودآگاه کاربران توجه داشته باشند. به طور کلی، می توان گفت که برای ساخت برندی تأثیرگذار از کسب و کار خود، یا حتی برندینگ شخصی، نیاز داریم تا به خوبی نسبت به تفاوت های هویت برند، دارایی برند، قدرت برند و ارزش آن آگاهی داشته باشیم. در این مقاله قصد داریم تا به تشریح مفهوم قدرت برند پرداخته و 4 فاکتور کلیدی برای ساخت برندی قدرتمند را بررسی کنیم.

قدرت برند چیست؟

قدرت برند

قدرت برند ارزشی است که توسط یک برند ایجاد می گردد. در واقع، قدرت برند یک اصطلاح بازاریابی است که بیانگر درک مصرف کنندگان از برند مورد نظر یا ارزش سرمایه گذاری در آن در طی یک دوره زمانی مشخص است. گرچه تعریف قدرت برند معمولاً در سازمان های مختلف با یکدیگر متفاوت است، اما بسکمک از صاحبان کسب و کار، قدرت برند را ارزشی می دانند که یک شرکت به دلیل اعتبار و نامش در میان مخاطبین، به جهت ارائه مداوم محصولات با کیفیت و ارزشمند داراست.

به بیان دیگر، هنگامی که مصرف کنندگان احترام زیادی برای یک برند قائل باشند، در مورد کیفیت و قیمت محصولات مربوطه مثبت فکر می کنند. در چنین شرایطی، می توان گفت که شرکت مذکور از قدرت برند مثبت برخوردار است. حال آن که نظر منفی مشتریان در مورد یک برند و عدم دقت کسب و کارها برای رفع انتظارات آنان، منجر به تضعیف قدرت برندشان می گردد.

تاثیر قدرت برند در بازاریابی کسب و کارها

در حقیقت، قدرت برند (مثبت) موجب می گردد تا مسئولین کسب و کار مربوطه، به راحتی بتوانند قیمت محصولات خود را نسبت به قیمت محصولات نه چندان متمایز رقیبان تغییر دهند. چراکه مشتریان از ارزش برند محصولات مورد نظر خود آگاه بوده و نظر مثبتی نسبت به تغییر قیمت آن خواهند داشت. همچنین این امر در بسکمک از جنبه های دیگر بازاریابی نیز موجبات اعمال تغییر و دریافت بازخورد مثبت از جانب مشتریان را فراهم می آورد.

به بیان دیگر، کسب و کارهای مختلف با استفاده از قدرت برند خود، می توانند نسبت به انتقال ارزش محصول و قدرت برند به سایر محصولات آن کسب و کار اقدام کنند. به عبارت بهتر، هر یک از کسب و کارها می تواند با استفاده از نام، شهرت و قدرت برند خود، محصولات جدیدی معرفی کرده و از این طریق به جایگاه مناسبی در ذهن مخاطبین دست پیدا کنند.

برای مثال، شرکت اپل با استفاده از جایگاه برند خود در میان مشتریان، اقدام به معرفی محصولات دیگری تحت عنوان آیپاد، آیپد و … کرد و توانست در بازار، سهم مناسبی در میان رقبا برای خود کسب کند. همچنین برند گوچی (Gucci) از جمله قدرتمندترین برندهای حوزه کاری خود است. در حقیقت، این برند لوکس ایتالیایی در حوزه پوشاک، بازار انحصاری خود را داشته و به دلیل انحصار و همچنین محدود بودن فروشگاه های برند مربوطه، محصولاتی با کیفیت و قیمت بالا عرضه می کند. همچنین تمامی موارد مذکور موجب شده است تا این برند در ذهن مخاطبین، به برندی قدرتمند و منحصربه فرد مبدل گردد.

به همین ترتیب، از جمله دیگر ویژگی های قدرت برند این است که با ایجاد موج های مختلف در بازار سهام و برانگیختن احساسات مثبت در ذهن سرمایه گذاران، می تواند به افزایش قیمت سهام شرکت نیز کمک کند. این موضوع می تواند باعث افزایش ارزش تجاری شرکت شده و در نهایت منجر به افزایش سهم بازار گردد. بنابراین به طور خلاصه می توان گفت که قدرت برند همواره از تصور، احساس و برداشت های مختلف مصرف کننده از محصولات کسب و کار مورد نظر ناشی می گردد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع برند؛ معرفی 25 نوع برند مختلف و کاربرد آن ها در دنیای کسب وکار

4 فاکتور تأثیرگذار در شکل گیری قدرت برند

به طور کلی، فاکتورهای بسکمک در شکل گیری قدرت برند مؤثر هستند. با این حال، در ادامه 4 مورد از مهم ترین المان های تأثیرگذار را بررسی می کنیم.

1. درک مخاطبین از برند

یکی از تأثیرگذارترین موارد برای ایجاد برندی قدرتمند توجه به برداشت و درک مخاطبین از برند کسب و کار مربوطه است. البته درک مخاطبین از برند هر کسب و کار، امری نسبی است. به بیان دیگر، مشتریان و مصرف کنندگان معمولاً کارایی و کیفیت کلی یک محصول را در توانایی محصول مورد نظر برای رفع نیازها و تقاضای خود می سنجند و سپس جنبه های مختلف محصول مذکور را با محصولات مشابه کسب و کارهای رقیب مقایسه می کنند. بنابراین می توان گفت که موضوع کیفیت، معمولاً یک عامل ادراکی و نسبی بوده و نمی توان آن را به تمامی مشتریان تعمیم داد.

2. آگاهی از برند

آگاهی از برند برای پیروزیت صاحبان کسب و کار عاملی مهم است، چراکه منجر به مشخص و ایجاد تصورات ذهنی مخاطبین نسبت به محصولات می گردد. به عنوان مثال، اگر مخاطبی قصد خرید تلفن همراه داشته باشند، اولین برند مد نظر او به منزله پیروزیت آن برند در ایجاد تصور ذهنی مثبت در ناخودآگاه مخاطب است. به همین ترتیب، اگر مشتریان در بیشتر خریدهای خود تنها یک برند را مد نظر قرار می دهند، بدین معنی است که توانایی کسب و کار برند مربوطه در آگاهی رسانی نسبت به برند خود مثبت بوده است. از سوی دیگر، آگاهی از برند موجب می گردد تا شرکت مورد نظر توانایی کافی برای ایجاد تقاضا در بازار هدفش را داشته باشد.

3. وفاداری نسبت به برند

از جمله دیگر موارد تأثیرگذار در شکل گیری قدرت برند، وفاداری مشتریان نسبت به محصولات یا خدمات برند مورد نظر است. در حقیقت، مشتریانی که عاشق محصول یا خدمات برند هستند و وابستگی عاطفی به آن دارند، بارها و بارها محصول مورد نظر را خریداری کرده و به عنوان مخاطبین وفادار به برند شناخته می شوند. در نتیجه، این موضوع منجر به افزایش درآمد شرکت شده و در نهایت به قدرتمند شدن برند نیز کمک می کند.

بیشتر بخوانید: معرفی 100 نمونه از برندهای معروف و با ارزش دنیا در صنایع مختلف

4. وابستگی های برند

وابستگی های برند از نظر فنی از جمله مزایای ارائه شده توسط شرکت نبوده و به طور معمول قابل لمس نیستند. در واقع این ویژگی در ذهن مخاطب پررنگ بوده و به خصوصیاتی اشاره دارد که مخاطبین در صورت ذکر نام برند، به خاطر می آورند.

برای مثال، یک هتل لوکس پیروز در حوزه کاری خود می تواند وابستگی های برندی نظیر راحتی، کیفیت خدمات و لوکس بودن را به مخاطبین خود یادآور گردد. در چنین شرایطی می توان گفت که این برند توانسته است تا قدرت برند مثبتی در میان مشتریانش ایجاد کند.

در نتیجه می توان گفت که وابستگی های برند توانایی بسکمک در ایجاد قدرت برند دارند. از سوی دیگر، دستیابی به وابستگی های مثبت برند، تنها در صورتی امکان پذیر است که محصول یا خدمات ارائه شده توسط شرکت، مطلوب و با کیفیت بوده و نیازهای مصرف کنندگان را برآورده سازند.

سخن سرانجامی

در این مقاله مفهوم قدرت برند را شرح داده و 4 فاکتور کلیدی در افزایش و توسعه آن را مورد بررسی قرار دادیم. با این حال، دستیابی به برندی قدرتمند، حاصل تلاشی یک روزه نبوده و نیاز به صرف زمان و انرژی دارد. در حقیقت، این موضوع فرآیندی است که یک شرکت می تواند با ارائه محصولی با کیفیت، نظارت مداوم بر فعالیت های رقبا، برقراری ارتباط موثر با مصرف کنندگان، برخورداری از پیام برندی پایدار و از همه مهم تر دریافت بازخورد از مشتریان، به قدرت برند غیر قابل تکرار دست یابد. نظر شما در مورد ویژگی های برند قدرتمند چیست؟ آیا با نکات مطرح شده در این مقاله به منظور افزایش قدرت برند کسب و کار خود موافق هستید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر کاربران انگیزه در میان بگذارید.

در سرانجام به شما پیشنهاد می کنیم تا با مفهوم هویت برند و چگونگی طراحی و توسعه آن در انگیزه نیز آشنا شده و در این راستا به پیروزیت در کسب و کار خود سرعت بخشید.

منبع: مجله انگیزه

به "قدرت برند چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدرت برند چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید