قیمت گذاری های دستوری در سال مانع زدایی متوقف شود

به گزارش راوه بلاگ، حمایت از تولید و در عین حال قیمت گذاری های دستوری در حوزه های مختلف دو موضوعی هستند که نمی توان در آن واحد در کنار هم دیده شوند. دخالت دولت در فرایند بازار و معین قیمت با این توجیه که از مصرف کننده حمایت کند، مانع از تولید شده و بخش خصوصی نسبت به این سیاست همواره معترض بوده است.

قیمت گذاری های دستوری در سال مانع زدایی متوقف شود

با این اوصاف در سالی که با عنوان تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نام گذاری شده، انتظار می رود که در راستای رفع موانع تولید، شاهد کاهش سطح دخالت دولت در بازار باشیم. رئیس انجمن نیروگاه های برق مقیاس کوچک نیز با این استدلال اظهار امیدواری کرده که در سال جاری تولیدکننده برق وادار به پرداخت یارانه برق نباشد و دولت از محل منابع خود، یارانه اقشار آسیب پذیر را تامین کند.

بر اساس اظهارات احسان صدر، رئیس انجمن نیروگاه های برق مقیاس کوچک، برق نیروگاه 4 ماه از سال خریداری می شود آن هم با نرخ های بسیار نازلی که صرفه مالی ندارد. در حال حاضر به خاطر همین مشکل، بیش از 200 مگاوات از نیروگاه های عضو این انجمن در خاموشی به سر می برند و این برای یک طرح سرمایه گذاری که انتظار می رود 100 سال ادامه یابد به معنی فاجعه است.

او در گفت وگویی با خبرگزاری مهر یکی از بزرگ ترین مسائل صنعت برق را بلاتکلیفی بعد از 5 سال اول بهره برداری دانست و گفت: دریافت مجوزها، تأمین مالی و احداث نیروگاه حدود 5 سال زمان می برد، درآمد در 5 سال اول بهره برداری نیز صرف بازپرداخت بدهی های نیروگاه می شود. با مقررات فعلی بعد از 10 سال کوشش و کوشش مستمر، در حالی که سرمایه گذار هنوز حلاوت سرمایه گذاری خود را نچشیده، ناگهان با وضعیتی روبرو می شود که باید نیروگاه را خاموش کند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه اصلاح اقتصاد صنعت برق، از نان شب برای مملکت واجب تر است، شرح داد: باید قراردادهای مستقیم و فروش دو جانبه برق به سرعت تسهیل شوند و گسترش یابند. از سوی دیگر دولت اجازه دهد نرخ بورس و بازار برق فرایند طبیعی خود را طی کرده و تعدیل شوند.

صدر اظهار کرد: بخشی از مصرف کنندگان باید مورد حمایت قرار گیرند ولی یارانه تخصیص یافته به آنها نباید از جیب تولیدکننده برق داده شود. دستورالعمل یارانه های متقاطع وزارت نیرو، در عمل به معنی اعطای یارانه به قشر آسیب پذیر از جیب تولیدکننده است که لازم است به سرعت اصلاح شود. نکته جالب توجه این است که صنایع کشور همگی در حال دریافت یارانه انرژی از دولت هستند. این یارانه گاهی به 50 درصد درآمدهای ناخالص آنها نیز می رسد، این در حالی است که نیروگاه ها که زیرساخت همان صنایع هستند نه تنها یارانه دریافت نمی کنند بلکه به اجبار بخشی از یارانه از جیب آنها دریافت می شود و همین امر باعث شده که صنعت نیروگاهی که موتور توسعه کشور است روزبه روز ضعیف تر شود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2265

به "قیمت گذاری های دستوری در سال مانع زدایی متوقف شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت گذاری های دستوری در سال مانع زدایی متوقف شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید