احتیاج به تهویه مکانیکی در بچه ها مبتلابه کووید-19

به گزارش راوه بلاگ، محققان کشور برای یاری به آنالیز بهتر شرایط بچه ها مبتلا به کووید-19، میزان احتیاج آن ها به شیوه های مختلف تنفس مکانیکی یا تنفس با دستگاه را ارزیابی نموده اند.

احتیاج به تهویه مکانیکی در بچه ها مبتلابه کووید-19

به گزارش خبرنگاران، آنالیز ها نشان می دهند که تعداد قابـل تـوجهی از مبتلایان به بیماری کرونا یا کووید-19، در فرایند بیماری خود دچار نارسایی تنفسی و شرایط اصطلاحاً هیپوکسیک یا نرسیدن اکسیژن کافی به بدن می شوند. در این میان، بعضـی از بیمـاران حتی دچـار انـواع هیپوکسی مقاوم به درمان با روش های اکسیژن درمـانی معمول مانند اسـتفاده از کـانولای بینـی، ماسـک و هـود اکسیژن می شوند. بر این اساس این گروه از بیماران ممکن اسـت نیـاز به یکی از روش های تهویه مکانیکی پیـدا کننـد که می تواند تهاجمی و یا غیرتهاجمی باشد.

به گفته متخصصان، تهویـه مکانیکی غیر تهاجمی به روش هایی اطلاق می گردد کـه بیمار احتیاج به تعبیه راه هوایی ندارد و کمـک تهویه ای به وسیله راه های هوایی طبیعی بیمار با یاری دستگاهی که هوا را با فشار مثبـت تنظیم شده ارائـه می دهد، انجـام می گردد. این روش تهویه غیر تهـاجمی نیـاز به نوعی از ماسک خواهد داشت که بینی، دهان و بینـی، صـورت و یـا تمام سر بیمار را در برمی گیرد. اما در بیمارانی که با وجود استفاده از درمان های دارویی مناسب و نیز روش های تهویه و اکسیژن رسانی غیرتهاجمی همچنان دچار کاهش غیر قابل قبول سطح اکسیژن خون باشند به ناچار از روش های تهویـه تهاجمی با استفاده از ورود لوله ها و وسایل خاص به بدن بیمار استفاده می گردد.

در این میان بچه ها مبتلابه بیماری فوق دارای شرایط ویژه ای هستند و بایستی در خصوص نوع تهویه مورد استفاده با دقت بسیار زیادی برای آن ها عمل کرد. در این خصوص، یک تیم پژوهشی از دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه علوم پزشکی شیراز مطالعه ای را انجام داده اند که در آن مقوله تهویه مکانیکی تهاجمی و غیر تهاجمی در بچه ها مبتلابه کووید 19 به تفصیل آنالیز شده است.

در این مطالعه، محققان به مرور ساختارمند مقالات منتشرشده در خصوص بچه ها مبتلابه کووید-19 که احتیاجمند نوعی از تهویه مکانیکی تهاجمی یا غیر تهاجمی بودند، پرداخته و برای این کار از پایگاه های اینترنتی مختلفی نظیر SID، Iran Medex، Magiran، PubMed و Google Scholar استفاده نموده اند.

یافته های این مطالعه نشان می دهد که بچه ها بستری به دنبال ابتلا به بیماری فوق، تا حدود 15 درصد از موارد احتیاج به نوعی از تهویه مکانیکی پیدا نموده اند.

آن گونه که محمدصادق رضایی، استاد و محقق مرکز تحقیقات عفونی اطفال دانشگاه علوم پزشکی مازندران و همکارانش می گویند، طبق آنالیز های ما، درمجموع 1709 کودک بستری وارد مطالعه شدند و 15 درصد از آن ها به یکی از روش های تهویه مکانیکی احتیاج پیدا کردند.

آن ها افزوده اند: همچنین در 302 کودک دچـار بیمـاری شدید و یا احتیاجمنـد مراقبت ویژه، تهویه مکانیکی غیرتهاجمی و تهاجمی به ترتیب در 72 مورد و 71 مورد اجرا شده است. مرگ ومیر نیز در 1.3 درصد از مجموع بیماران و 4.1 درصد از بچه ها بدحال اتفاق افتاده بود.

بر اساس این یافته ها، اگرچه مقدارهای گزارش شده برای مرگ ومیر بچه ها نسبت به میزان مرگ گزارش شده در عظیم سالان کمتر است، اما با توجه به حساسیت های دیگری که این بچه ها با آن روبرو هستند، بایستی آن ها را به شکلی خاص مورد توجه قرار داد.

این نتایج علمی پژوهشی در نشریه ای به نام مجلـه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران منتشر شده اند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 1646

به "احتیاج به تهویه مکانیکی در بچه ها مبتلابه کووید-19" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتیاج به تهویه مکانیکی در بچه ها مبتلابه کووید-19"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید