کاهش دیرهنگام تعهدات برجامی نقطه ضعف و انزوای آمریکا در شورای امنیت، نقطه قوت دیپلماسی در سالی که گذشته بود خبرنگاران

به گزارش راوه بلاگ، یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: مهمترین اقدام جمهوری اسلامی در عرصه بین الملل در سال 99 این بود که ایران بالاخره توانست در برابر بی عملی اروپا و خروج آمریکا از برجام گام های ابتدایی خود را در راستای کاهش تعهدات برجامی بردارد.

کاهش دیرهنگام تعهدات برجامی نقطه ضعف و انزوای آمریکا در شورای امنیت، نقطه قوت دیپلماسی در سالی که گذشته بود خبرنگاران

عماد آبشناس کارشناس مسائل بین الملل در تبادل نظر با خبرنگار سیاسی خبرنگاران در مورد اقدامات جمهوری اسلامی در عرصه سیاست خارجی در سالی که گذشت گفت: مهمترین اقدام جمهوری اسلامی در عرصه بین الملل در سال 99 این بود که ایران بالاخره توانست در برابر بی عملی اروپا و خروج آمریکا از برجام گام های ابتدایی خود را در راستای کاهش تعهدات برجامی بردارد.

وی ادامه داد: همین اقدام دست جمهوری اسلامی را تا حد زیادی برای چانه زنی های بیشتر در عرصه بین المللی و دنیا باز کرد و هر روز که می گذرد جمهوری اسلامی می تواند امتیازات بیشتری به شرط اتخاذ تصمیمات مناسب کسب کند.

آبشناس توضیح داد: با این سیاست و ادامه آن طبیعی است که طرف مقابل در فشار قرار می گیرد و این در حالی است که اگر جمهوری اسلامی دقیقا همان روزی که ترامپ از برجام خارج شد این اقدام متقابل یعنی کاهش تعهدات برجامی را در دستور کار خود قرار داده بود به شرایط امروز یعنی بی عملی و بی تفاوتی طرف های برجام در قبال این توافق نامه نمی رسیدیم.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: اساسا بهتر بود جمهوری اسلامی بلافاصله بعد از خروج ترامپ از برجام به این اقدام واکنش متقابل نشان می داد و این به نظر من مهمترین اقدامی بود که شاید در سال گذشته جای خالی آن به چشم می خورد و مناسب تر بود که مقامات دیپلماتیک کشورمان زودتر به آن اقدام می کردند و از آن بهره می جستند.

وی توضیح داد: البته در مورد نقاط قوت عملکرد جمهوری اسلامی نیز باید توجه داشت که در سال گذشته دیپلماسی ایرانی موجب این شد که دولت ایالات متحده با استفاده از تمام توان و ابزار خود اعم از تهدید و تطمیع کشور های عضو شورای امنیت سازمان ملل نتواند از مکانیزم موسوم به ماشه علیه ایران استفاده کند.

آبشناسدر سرانجام خاطر نشان کرد: این یک موفقیت بسیار عظیم برای جمهوری اسلامی به حساب می رود، چون ایران توانست با استفاده از اهرم دیپلماتیک ایالات متحده را در دنیا به انزوا بکشاند و طبیعتا این یک دستاورد مهم برای کشورمان در سال 99 در عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی به حساب می رود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2204

به "کاهش دیرهنگام تعهدات برجامی نقطه ضعف و انزوای آمریکا در شورای امنیت، نقطه قوت دیپلماسی در سالی که گذشته بود خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش دیرهنگام تعهدات برجامی نقطه ضعف و انزوای آمریکا در شورای امنیت، نقطه قوت دیپلماسی در سالی که گذشته بود خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید